
HOTEL & RESTAURATION
Gæsterne i centrum
I projekter er Lise Linneberg-Agerholm en værdsat projektleder og rådgivningspartner indenfor byggerådgivning. For Lise er opflasket med gæster – de er verdens navle. Og derfor ved hun, hvor vigtigt det er at have gæsterne og dermed også designet tænkt ind fra start. Derfor laver hun heller aldrig copy paste, som før set i hotelkæder eller restauranter. At se det samme igen og igen bliver kønsløst og mangler kontekst. Hun ligger derfor vægt på:
Det unikke
Det er vigtigt at se hvert hotel eller restaurant som unik også selvom, det er en del af en kæde. For det skal matche lokationen og byen samt den del af verden, som gæsterne er rejst til.
Funktionalitet
Det er ligegyldigt at have en smuk restaurant eller et hotel alle taber kæben over, hvis arbejdsgangen ikke er naturlig for personalet. Funktionalitet er derfor helt centralt i godt design.
Bæredygtighed
Kvalitet og bæredygtighed hænger sammen – det er nutiden og fremtiden. Ved ikke at gå på kompromis med bæredygtighed kan der skabes smukke kvalitets designs, der holder i mange år
Det unikke design
At se det samme igen og igen bliver kønsløst og mangler kontekst. Hvert hotel eller restaurant skal ses som unik også selvom, det er en del af en kæde. Det er mantraet – for gæsterne skal have en wow-oplevelse, når de træder ind i rummet. Derfor stilles der spørgsmål som:
- Hvad er rummets formål og hvad skal det udtrykke?
- Hvad kunne være en wow-faktor?
- Hvad er trenden og tendensen i den måde folk enten rejser på lige nu eller vælger sin restaurantoplevelse?
Brandstandards
Spørgsmålene ses i sammenhæng med de brand standards, som hotellet eller restauranten har. For selvfølgelig skal designet passe og leve op til de standarder oplevelsen allerede er bygget på.


Funktionalitet – ja tak!
En restaurant er blevet redesignet. Den er blevet vanvittig flot med materialer af højeste kvalitet. Stemningen kryber ind under huden – du har lyst til at blive der hele aftenen. For stedet udstråler både imødekommenhed og stil. Personalet er begejstrede og glæder sig til at servicere deres gæster. Men hurtigt går det op for tjenere og køkkenpersonale, at arbejdsgangene er unaturlige og langsommelige. F.eks. er vinreolen placeret længst nede i lokalet, hvilket gør, at tjenerne skal bruge meget længere tid per servicering end beregnet. Det samme sker for køkkenpersonalet – redskaber, kogeområde og madvarer er placeret forkert. Funktionaliteten er ikke tænkt ind, og de bliver nødt til at ansætte flere tjenere og køkkenpersonale end beregnet – forretningen lider.
Funktionelt er bæredygtigt
Derfor er funktionalitet én af grundpillerne i LAB design cph. Smukt design skal være funktionelt. Det er bæredygtigt – både for forretningen og miljøet.
Unikt, funktionelt, bæredygtigt
Bæredygtighed er kvalitet
Vil du gerne give dine gæster en dårlig oplevelse efter blot et år? Nej vel! Kvalitet er bæredygtighed. For hvis ikke de to ting hænger sammen, bliver det hurtigt en ærgerlig oplevelse for dine gæster og pengepungen. At vælge en sart træsort til et område, hvor der årligt går 100.000 gæster igennem er decideret dårligt design. For det kommer lynhurtigt til at se slidt ud og skal deraf vedligeholdes meget hyppigt. Begge ting er ærgerlige – så hvorfor vælge bæredygtighed fra?
Bæredygtighed er ikke et kompromis
For når kvalitet og bæredygtighed går hånd i hånd bliver vedligeholdet også gjort til et minimum. Netop i hotel- og restaurationsbranchen er det vigtigt, at designet er lavet i bæredygtige materialer, så man kan være sikker på, at det kan holde til den funktion, det er skabt til. Så gæsterne får en WOW-oplevelse – hver gang!

DESIGN
den unikke
Atmosfære
Som mangeårig leder i hotel- og restaurationsbranchen ved Lise Linneberg-Agerholm, hvor vigtigt det er, at funktionaliteten er i top. At netop hun som designer kender arbejdsgangene i hotellet, restauranten eller i køkkenet. For det er ligegyldigt at have et smukt rum, hvis arbejdsgangen ikke er naturlig for personalet.



